بیژن گفت: «من عملیات را دوست دارم و به کاری که برای مردم باشد علاقه مندم. من وارد این کار نشدم که نیمه تمام رهایش کنم.»
در مورد پدیده ال نینو چه می دانیم؟
ال نینو یکی از چرخههای مشهور آب و هوایی جهان است که از جمله اثرات آن میتوان به سیلابهای ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.
چند سال پیش ماهیگیران در سواحل پرو شاهد تغییراتی در جریان آب های این منطقه شدند . اولین ماه سال میلادی بود و تازه جشن های آغاز سال نو را پشت سر گذاشته بودند که ناگهان متوجه جریان آب گرم جنوبی شدند ، جریانی که دمای آب سرد این منطقه را تعدیل می کرد.
آبهای گرم، یکی دو سال در منطقه باقی ماند و باران های فراوان استوایی را باعث شدند ، باران هایی که به گفته بعضی ها ، کویر ها را به باغ تبدیل کردند.
حال دیگر این پدیده هر چند سال یک بار تکرار می شود و چون این پدیده ، یعنی گرم شدن آبهای اقیانوس آرام جنوبی ، اغلب همزمان با میلاد مسیح (ع) ودر ابتدای سال میلادی اتفاق می افتد ، ماهیگیران منطقه آن را "ال نینو " نامیدند.
ال نینو در زبان اسپانیولی به معنی پسر کوچک
است و ماهیگیران هنگامی که عکس این پدیده رخ
دهد، یعنی آبهای سرد جایگزین می شوند ، نام دیگری را زمزمه می کنند : لانینو
یا دختر کوچک . در پدیده لانینو که بعد از ال نینو اتفاق می افتد ، آبها ی
اقیانوس آرام جنوبی ، به شدت سرد می شوند .
اثرات ال نینو بر روی آب و هوای ایران
گرچه سازمان
هواشناسی جهانی اعلام داشته که پدیده ال نینو روی اقلیم ایران تاثیر مستقیم ندارد
اما برخی اقلیم شناسان بر این باور هستند که تاثیر
ال نینو بر آب و هوای ایران سبب افزایش 10 تا 20 رصدی بارش های جوی در طول پاییز و
زمستان امسال خواهد شد
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره پیش بینی وقوع پدیده ال نینو در زمستان امسال گفت: تمامی استان های کشور برای مقابله با این پدیده آماده هستند.
مرتضی
اکبرپور در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص آمادگی کشور برای مقابله با پدیده ال نینو
که نسبت به وقوع آن در زمستان امسال هشدار داده شده است، گفت: با توجه به تجربه
سال ۸۶ و
پیش بینی وقوع این پدیده در کشورمان، هشدارهای لازم و بخشنامه های آماده باش به
تمامی استانداری ها ابلاغ شده است و با رویکرد مقابله در برابر این حادثه با ابلاغ بخشنامه که
دارای 22 پیوست است تمهیداتی لحاظ میشود تا کانالها و رودخانهها رصد شود تا اگر
لایروبی نیاز داشتند این کار صورت پذیرد، همچنین، هر گونه توان پاسخگویی برای
مقابله با بروز «ال نینوی» در نظر گرفته خواهد شد.
صفحات تقویم زندگی را ورق زدیم و اکنون رسیدیم به دوازدهم آذرماه، روز جهانی معلولان
این روز از سال ۱۹۹۲ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف
افزایش آگاهی و ارتقاء رشد
اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف نام گذاری شده است.
خانههای انعطافپذیرعنوان خانههایی است که در کشورهای توسعه یافته برای فراهم کردن یک محیط سالم و قابل دسترس برای افراد معلول ساخته می شود
تا ضمن مناسب سازی خانه زمینه راحتی را برای انجام کارها، پیشرفت آنان و استقلالشان در فعالیتهای روزانه فراهم کند.
گرچه تا ساخت و توسعه چنین خانههایی در ایران فاصله زیادی وجود دارد، اما حتی با تغییرات جزئی، میتوان تاثیر مثبتی در ایمنی محیط خانه و افزایش توانایی انجام کارهای روزانه در فرد معلول ایجاد کرد.
بدون شک این تغییرات با توجه به سن، جنسیت و نوع معلولیت فرد متفاوت خواهد بود .
به عنوان مثال یک کودک معلول علاوه بر ایمنی محیط، نیازمند فضایی است که در آن به نیازهای کودکیاش نیز پاسخ داده شود...
راهکارهایی ساده برای زندگی بهتر فرد معلول و خانواده او:
ـ تا حد ممکن وسایل مورد نیاز کودک معلول باید در دسترس او قرار گیرد تا او بتواند براحتی و به طور مستقل برخی امور روزانه خود را مدیریت کند
یعنی استقلال کودک معلول نباید تحت تاثیر معلولیت او محدود شود.
ـ تحرک کودک معلول و جابهجایی هرچند محدود او از نظر جسمی و روانی موجب تجدید قوای او میشود، بیتوجهی به این موضوع موجب میشود
تا
انگیزهها و قوای جسمی کودک برای بروز همان مقدار توانایی برای تحرک از بین برود، بنابراین اعضای خانواده باید این امکان را به صورت
روزانه برای او فراهم کنند.
ـ خانه همواره باید مرتب باشد، اما این موضوع در خانههایی که فرد معلول در آن زندگی میکند از اهمیت بیشتری برخوردار است تا او در مسیر حرکت خود با کمترین مانع مواجه شود.
ـ برای کودکی که امکان حرکت، هرچند محدود بویژه با ابزار کمکی دارد دسترسی به بخشهای مختلف و امکانات موجود در خانه باید تا حد ممکن تسهیل شود بنابراین در طراحی داخلی و خارجی خانهای که یک کودک معلول در آن زندگی میکند، به مواردی مانند اندازه و بلندی پلکان، شکل نردهها، جایگاه کلیدهای برق، شکل دستگیرههای در و ارتفاع آنان از زمین باید دقت بیشتری شود.
ـ مهمترین موضوعی که میتواند به تقویت روحیه کودک معلول کمک کند برخورد اطرافیان با معلولیت اوست. بدون شک همه اعضای خانواده باید در برخورد با کودک معلول صبور باشند و از او انتظاراتی در حد توانش داشته باشند. البته این به آن معنا نیست که با رفتارهای ترحمآمیز موجب تضعیف روحیه او شوند، بلکه ضمن برخوردهای عادی باید دقت و نظارت بیشتری بر امور او داشته باشند.
ـ کودک معلول نباید از بازی کردن که حق طبیعی اوست، محروم شود. گرچه امکانات ویژه کودکان معلول در ایران بسیار محدود است، اما اعضای خانواده میتوانند با توجه به توانمندیهای کودک معلول علاوه بر بازیهای عادی، برخی سرگرمیها را خود ابداع و طراحی کنند.
ـ معلولیت کودک نباید موجب دوری او از گروههای دوستی و همسالان شود، اگرچه ممکن است برخورد سایر افراد بخصوص کودکان دیگر با موضوع معلولیت غریبانه باشد، اما حضور در فضاهایی مانند پارک کمک میکند تا فرآیند اجتماعی شدن کودک معلول به صورت طبیعی طی شود و او آمادگی روانی بیشتری برای رویارویی با برخی ناملایمات پیش رو را پیدا کند.
در پایان باید بگوییم که بیش از پانصد میلیون نفر در جهان از معلولیت رنج میبرند، این عزیزان در هر نقطهای از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری یا اجتماعی با محدودیت هایی درزندگی خود مواجه میشوند ولی به یاد داشته باشیم
معلولان نیاز به ترحم ندارند...نیاز به باور دارند...
ما به توانایی این عزیزان باور داریم، دوستی خود را با آنان آغاز نموده ایم و بازخورد آن را که پر از حس رضایت و شادمانی ما و این عزیزان است با همراهانمان قسمت می کنیم...
کارگاه آموزشی خود امدادی و دگر امدادی برای نوجوانان معلول
توسط گروه کودک ایمن - ناجی فردا
به گزارش خبرگزاری مهر، کامبد امینی حسینی رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اظهار داشت:
مانور جامعه محور به صورت پایلوت در تهران و برخی مراکز استان های منتخب (کرمان، اصفهان، گلستان، قزوین و همدان) برگزار خواهد شد تا بر اساس ارزیابی بازخوردهای آن، برای سال های بعد به تدریج گسترش یابد و در افق سند چشم انداز (۱۴۰۴) در تمامی مدارس و محله های مجاور آن ها برگزار شود، وی با اشاره به اهمیت نقش مردم در پیشگیری و کاهش اثرات سوانح طبیعی گفت: ظرفیت سازی برای توسعه مشارکت مردمی برای اجرای برنامه های کاهش خطرپذیری در سطوح محلی می تواند با ایجاد گروههای مدیریت بحران جامعه محور پیش از زلزله انجام شود.
بر همین اساس هشتم آذر ماه هفدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی توسط پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان دانش آموزی، جمعیت هلال احمر (سازمان جوانان و سازمان امداد و نجات)، سازمان صدا و سیما و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران برگزار خواهد شد و یونسکو و برنامه توسعه ملل متحد نیز حامی آن هستند.
همچنین نمایندگانی از کشورهای پاکستان، افغانستان و ترکمنستان در مانور امسال حضور دارند تا در صورت امکان برای سال های بعد این مانور به صورت منطقه ای در حوزه اکو انجام شود.
این برنامه می تواند مکمل برنامه های سازمان های مدیریت بحران و هلال احمر باشد و این ظرفیت ها به عنوان زیرشاخه های مجموعه های مذکور در کوچکترین واحدهای همسایگی نفوذ کرده و با توجه به اطمینان مردم به مدارس، از اثربخشی خوبی برخوردار باشند...
معمولا پسران بیش از دختران در معرض حوادث و آسیب ها وحتی مرگ در ترافیک های خیابانی هستند .
تا زمانی که کودک علائم
راهنمایی و رانندگی را به خوبی نمی شناسد اجازه بازی کردن با دوچرخه را نباید داشته
باشد چرا که اغلب اوقات آنان فکر می کنند زمانی که خودشان راننده را دیده اند لزوما
راننده نیز آنان را دیده و در نهایت دید درستی از سرعت و فاصله ندارند .
یکی دیگر از مشکلات حضور کودکان تنها در خیابان کوتاه بودن قدشان است که دید محدودی رابه آنان میدهد و کودک نمی تواند ماشین ها و اجسام را کامل ببیند.
به فرزند خودکه کمتر از 10 سال دارد مسئولیت هایی چون خرید کردن درب منزل همسایه ها رفتن و در کل رفت و آمد در خیابان های پرتردد را ندهید چرا که امکان بروز حادثه را با این کار بیشتر می کنیم .
از خود
برای فرزندتان الگو بسازید چرا که آنان همان کاری را میکنند که والدینشان انجام میدهند
پس بهتر این است که این الگو برداری درجهت آگاهی از این نکات باشد در اولین قدم متناسب
با سن کودک محدودیت هایی را برای رفت و آمد او ایجاد کنید وبه همان اندازه اورا با
علائم راهنمایی رانندگی آشنا کنید
معنی و مفهوم خط عابر پیاده را برایش توضیح دهید وروش صحیح رد شدن ازخیابان را به این نحو آموزش دهید .
در قدم بعدی کودک را با چراغ راهنمایی و رانندگی ورنگ های آن آشنا کنید چرا که این وسیله و رنگهایش برای کودکان جذابیت فراوانی دارد .
آموزش بعدی میتواند آشنایی با پل های عابر پیاده باشد و ضرورت وجودشان در بعضی از خیابان ها باشد .کودکان تشنه آموزش ها هستند اما به شرط جذاب بودن پس این وظیفه ماست که این نکات کوچک اما مهم و ضروری را چطور و در چه زمانی به کودک یاد بدهیم اغلب کودکان قبل از آن که فکر کنند عمل میکنند وبه همین دلیل است که آنگونه که ما توقع داریم رفتار نمی کنند .